Hvordan søke kurs

Her finner du det du trenger å vite om å søke plass på kurs for ansatte i brann- og redningsvesenet.

For å søke kursplass på Brann- og redningsskolen, må du være ansatt i et brann- og redningsvesen.

Det er kun Nettbasert kurs i brannvern som er åpent for alle. Dette kurset er et obligatorisk opptakskrav til grunnkurs for brannkonstabler og til forebyggendekurs.

Gå til påmelding for Nettbasert kurs i brannvern.

Dette trenger du å vite om å søke kurs hos oss

Søke om kursplass

Det er nærmeste leder/brannsjef som søker om kursplass for sine ansatte.

Det er kun overordnet/leder som skal søke om kursplass for seg selv eller sine ansatte.

Dersom din leder har bedt deg om å søke selv, MÅ du sette inn din leders kontaktinformasjon når du registrerer organisasjonsinformasjonen, slik at leder mottar kvittering for søknaden din.

Velg ønsket kurs i kurstilbudet. 

  • Velg type kurs - selv om du søker på en bestemt kursdato er det søker selv som velger dato - idet søknaden fullføres
  • Registrer fakturainformasjon
  • Legg til deltaker - følgende må registreres:
    • Fødselsnr.
    • Navn
    • E-post
    • Mobilnr.
  • Velg ønsket internat (vi kan ikke garantere at ønsket blir oppfylt)
  • Send søknad

Søker (brannsjef/leder) mottar bekreftelse (e-post) når Brann- og redningsskolen har mottatt søknaden.

Søkere fra Forsvaret

Vi gjør oppmerksom på at Brann- og redningsskolen kun prioriterer søkere som tilhører kommunale brann- og redningsvesen jfr. Forskrift om organisering, bemanning og utrustning av brann- og redningsvesen og nødmeldesentralene (brann- og redningsvesenforskriften). Forsvarspersonell kan imidlertid søke om å få godkjent yrkesutdanning på linje med utdanning fra Brann- og redningskolen. Se fremgangsmåte under her.

Godkjenning av forsvarspersonell

Brannkonstabler i Forsvaret (BRP) kan søke til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) for å få godkjent yrkesutdanning på linje med utdanning fra brann- og redningskolen. DSB godkjenner utdanningen som brannkonstabel deltid. 

Godkjenning av søknader av brannvernutdanning fra forsvaret som tilsvarer yrkesutdanning for brannkonstabel deltid, krever følgende dokumentert utdanning og praksis:

  • Luftforsvarets brann- og redningskurs (alle tre moduler, BRP)
  • OJT modul I og II (eller systematisk internopplæring under førstegangstjeneste, eller ved et brann- og redningsvesen, eller aktiv tjeneste eks. flybrannsoldat)
  • Grunnkurs kjemikalievern (f.eks. gjennomført hos Norward eller NUTEC)
  • Nettbasert kurs i brannvern v/Brann- og redningsskolen

Hvis du har gjennomført BRP grunnutdanning etter fagplan gjeldende fra 01.01.2025 (7 ukers kurs), stilles det ikke krav til grunnkurs kjemikalievern.

Når du har dokumentert alle kulepunktene (ovenfor), sendes søknad til DSB for godkjenning av annen norsk yrkesutdanning som tilsvarer yrkesutdanning for brannkonstabel deltid.

Søknaden sendes til

Husk å fullføre søknaden

Den ansatte mottar en bekreftelse på e-post om at hen er registrert som søker på kurset. E-posten inneholder en lenke, og via denne lenken må den ansatte registrere sine personalia, velge tidspunkt for gjennomføring av kurset dersom vi tilbyr flere kursdatoer, og fullføre søknaden.

Vi presiserer at søknaden ikke er fullført før alt er besvart, og nødvendig dokumentasjon er lastet opp.

Det er ikke nødvendig å søke på flere kurs av samme type. Dersom søker ikke får plass på ønsket kursdato, kan søker likevel få tilbud om kursplass på en annen dato dersom vi tilbyr flere kursdatoer.

Informasjon om kursplass, reserveplass og avslag sendes deltaker med kopi til påmelder innen utgangen av november måned hvert år.

Søknadsfrist

Hver høst publiserer vi kurstilbudet vårt for påfølgende år.

For kursåret 2026, er søknadsfristen 14. oktober 2025. 

Prioriteringsliste

Dersom det er flere søkere fra ditt brannvesen til samme type kurs, ber vi om at dere sender en prioriteringsliste til: innen 21.10.2025. 

Svar på søknad

Melding om tildelt kursplass, reserveplass og avslag, sendes kursdeltaker pr. e-post med kopi til påmelder, innen utgangen av november måned hvert år.  

Brann- og redningsskolen (BRSK) har erfaring med sterke brannmurer/søppelpost/spamfilter hos enkelte eksterne mottakere. Dersom søker/påmelder ikke mottar e-post fra BRSK innen utgangen av november, er det også søker/påmelders ansvar å etterspørre informasjon.

Avsender vil være:  

Før kursstart

E-post med brukernavn og passord til vår læringsplattform, blir sendt til kursdeltaker ca. 1 måned før kursstart. Her finnes fagstoff og informasjon om kurset.

Avsender vil være:  

Avmelding av kursplass

Ved avmelding av kursdeltaker, disponeres kursplassen av Brann- og redningsskolen i henhold til prioritert reserveliste. Internt bytte er ingen selvfølge, da kursplassen ikke tilhører brannvesenet.

Avmelding må sendes til .

Avmeldingsgebyr

Brann- og redningsskolen praktiserer avmeldingsgebyr etter følgende ordning:

Avmelding mellom 2 og 1 måned før kursstart: kr 2 500,-
Avmelding mellom 1 måned og 14 dager før kursstart: kr 5 000,-
Avmelding 13 dager før kursstart eller senere: kr 7 500,-

Dersom det fremlegges sykemelding bortfaller ordningen. 

Søknader deltidsopplæring

Kommune/region som ønsker å være kursarrangør, søker fortløpende om oppstart av Grunnkurs og Utrykningslederkurs til: . Vi oppfordrer til å melde på minimum 5–10 deltakere. Det må påregnes en administrasjonstid på inntil 6 uker etter mottatt søknad.