Slik er søknadsprosessen

For å komme inn på fagskoleutdanningen, må du sende inn søknad og all dokumentasjon innen 1. mars. I tillegg må du bestå de fysiske testene i Brann- og redningsskoletesten. Her finner du viktige frister og en oversikt over søknadsprosessen.

  • Søknadsperioden åpner

    Brann- og redningsskolen har ett årlig opptak hvor vi tar inn 160 studenter. 80 starter i august samme år, mens 80 starter i januar det påfølgende året. Søknadsperioden er hvert år mellom 1. februar og 1. mars.

  • (OBS! Les nøye)
    Frist for innsendelse av søknad (OBS! Les nøye)

    Vi anbefaler alle søkere å gjøre klart kvalifiserende dokumenter i god tid før denne fristen. Innen 1. mars må du:

    Logge deg inn på Samordna opptak og sende inn søknad med følgende vedlegg:

    Laste opp gyldig helseattest og politiattest via Digipost

    For å kvalifisere for opptak, trenger du en godkjent og gyldig helseattest som viser at du tilfredsstiller kravene til utrykningskjøring og røyk- og kjemikaliedykker. 

    Du får helseattesten hos en kompetent lege, som du blant annet finner hos en bedriftshelsetjeneste. Les mer om helseattest her

    Du må også ha god vandel, dokumentert gjennom en uttømmende politiattest.  

    Du kan søke digitalt via politiets nettsider. Når du har logget deg inn, velger du kategorien "studenter" og formålet "student - Brann- og redningsskolen".

    Slik sender du attest via Digipost

    • Logg deg inn på din Digipost
    • Trykk på "Ny melding" og søk opp "Brann- og redningsskolen opptak (DSB)" som mottaker
    • Skriv inn hva meldingen inneholder og last opp aktuelle attester
    • Trykk "gå videre" og send inn dokumentasjonen
  • (OBS! Kort frist)
    Invitasjon til opptakstester (OBS! Kort frist)

    I slutten av mars får aktuelle søkere en e-post med informasjon om påmelding til de fysiske testene i Brann- og redningsskoletesten. Dersom man mottar en slik e-post, er det kort frist for å melde seg på ved et utvalgte brann- og redningsvesen.

    Her kan du lese mer om innholdet i Brann- og redningsskoletesten

  • Gjennomføring av opptakstester

    Endelige datoer for gjennomføring av fysiske tester for opptak 2024, er enda ikke fastsatt. Steder og datoer publiseres her på hjemmesiden når det er klart. 

    Testen gir bestått eller ikke bestått resultat. Det er bare søkere som får bestått resultat som blir rangert og er med videre i opptaket.

  • Opptaket kunngjøres

    Svaret på om du får studieplass eller ikke finner du på samordnaopptak.no den 25. mai. Dersom du ønsker studieplassen, må du bekrefte det innen en uke. Gjør du ikke det, mister du studieplassen. Ønsker du ikke plassen, må du så snart som mulig gi beskjed slik at noen andre kan få tilbud om plass.

  • Svarfrist på tilbud om opptak

    Denne fristen er endelig. 

  • Semesterstart høst
  • Semesterstart vår

Ofte stilte spørsmål

  • Når starter utdanningen

    Første kull i den helt nye fagskoleutdanningen starter i januar 2024. Neste opptak finner sted mellom 1. februar og 1. mars 2024. Ved dette opptaket tar vi inn inntil 160 studenter. 80 av disse starter opp i august 2024, mens de resterende 80 starter opp i januar 2025.

  • Når er neste søknadsfrist?

    Søknads- og dokumentasjonsfrist for studiestart i august 2024 og januar 2025, er 1. mars 2024.Søknadsfristen er altså den samme, enten du vil starte i august eller januar. Du velger i Samordna opptak hvilket tidspunkt du ønsker å søke på.

  • Når kan jeg søke?

    Du kan søke mellom 1. februar og 1. mars. Vi anbefaler alle å søke så tidlig som mulig.

    Det er viktig å være oppmerksom på at det kan være ventetid på utstedelse av politiattest og helseattest. Det er derfor hensiktsmessig å innhente dette i forkant av februar det året du søker.