Slik søker du opptak

Foto: Christian Finstad/DSB

Brann- og redningsskolen vil ha opptak én gang i året, med søknadsfrist 1. mars. Ved studiets første opptak våren 2023, tar vi opp studenter som skal starte opp i januar 2024.

Søknad til fagskolestudiet Brann, redning og samfunnssikkerhet sendes gjennom Samordna opptak.

Les mer om skolens forbehold ved dette opptaket

Vi åpner for søknader fra 1. februar. Søknadsfrist og dokumentasjonsfrist er 1. mars. Både søknaden og all dokumentasjon må være sendt inn innen da. Det er ikke er mulig å ettersende dokumentasjon etter søknadsfristen.

Relevant dokumentasjon er

I perioden 1. februar til og med 1. mars, må du logge inn på samordnaopptak.no og sende inn din søknad med alle vedlegg. Vedlegg som inneholder personopplysninger, som helseattest og politiattest, skal ikke sendes via Samordna opptak. Du vil bli bedt om å sende disse inn til Brann- og redningsskolen via Digipost, samtidig som du registrerer søknaden din hos Samordna opptak. 

I midten av mars blir aktuelle kandidater invitert til opptakstester. Du må svare på invitasjonen innen kort tid. Testene blir gjennomført fra begynnelsen av april til begynnelsen av mai.

25. mai får du vite om du får tilbud om studieplass. Dette svaret finner du på samordnaopptak.no. Dersom du ønsker studieplassen, må du bekrefte det innen en uke. Gjør du ikke det, mister du studieplassen. Dersom du ikke ønsker plassen, må du så snart som mulig gi beskjed slik at noen andre kan få plassen.