Om emnet Operativ beredskap 1
Det er mange elementer som inngår i håndtering av akutte hendelser. I emnet Operativ beredskap I benyttes i stor grad den generelle kompetansen fra emnet Arbeidsverktøy til å håndtere de vanligste oppgavene brann- og redningsvesenet blir stilt overfor. I emnet setter man opparbeidet kompetanse inn i en øvelsessammenheng, hvor man trener med utstyr, teknikk og metoder i ulike brann- og ulykkesscenarioer.
Organisering av skadested, frigjøring og redning av mennesker
Studentene skal kjenne organisering av de ulike skadestedene, deres rolle i organiseringen og hvilke risikoreduserende tiltak man kan gjøre på et skadested.
Studentene må ha kunnskaper om hvilket utstyr, teknikker og metoder man anvender ved ulike typer av ulykker hvor mennesker må frigjøres.
Redning av mennesker i vann krever spesiell kompetanse og utstyr og studentene skal kjenne til utstyr, metoder og teknikker som benyttes her.
Verneutstyr, slokkeøvelser og sotbrann
Innen temaet brannslokking vil studentene lære viktigheten av bruk av personlig verneutstyr.
Studentene vil lære søksteknikk i kalde omgivelser og gjennomføre ulike type slokkeøvelser.
Studentene vil få god forståelse av hvordan sotbranner oppstår og hvordan disse kan forebygges og begrenses.
Skogbrann og førstehjelp
Skogbranner krever spesiell kompetanse og studentene vil få kompetanse til å forstå hvordan skogbranner utvikler seg og hvilke tiltak som kan gjøres for å forebygge og redusere konsekvensene av disse.
Studentene vil få en grundig opplæring innen førstehjelp som gjør dem i stand til å kunne utføre hjerte/lungeredning, bruke hjertestarter samt gjøre andre tiltak som er livsviktige for å redde liv og begrense ytterligere skader.
Om emnet Operativ beredskap 1
Det er mange elementer som inngår i håndtering av akutte hendelser. I emnet Operativ beredskap I benyttes i stor grad den generelle kompetansen fra emnet Arbeidsverktøy til å håndtere de vanligste oppgavene brann- og redningsvesenet blir stilt overfor. I emnet setter man opparbeidet kompetanse inn i en øvelsessammenheng, hvor man trener med utstyr, teknikk og metoder i ulike brann- og ulykkesscenarioer.
Organisering av skadested, frigjøring og redning av mennesker
Studentene skal kjenne organisering av de ulike skadestedene, deres rolle i organiseringen og hvilke risikoreduserende tiltak man kan gjøre på et skadested.
Studentene må ha kunnskaper om hvilket utstyr, teknikker og metoder man anvender ved ulike typer av ulykker hvor mennesker må frigjøres.
Redning av mennesker i vann krever spesiell kompetanse og utstyr og studentene skal kjenne til utstyr, metoder og teknikker som benyttes her.
Verneutstyr, slokkeøvelser og sotbrann
Innen temaet brannslokking vil studentene lære viktigheten av bruk av personlig verneutstyr.
Studentene vil lære søksteknikk i kalde omgivelser og gjennomføre ulike type slokkeøvelser.
Studentene vil få god forståelse av hvordan sotbranner oppstår og hvordan disse kan forebygges og begrenses.
Skogbrann og førstehjelp
Skogbranner krever spesiell kompetanse og studentene vil få kompetanse til å forstå hvordan skogbranner utvikler seg og hvilke tiltak som kan gjøres for å forebygge og redusere konsekvensene av disse.
Studentene vil få en grundig opplæring innen førstehjelp som gjør dem i stand til å kunne utføre hjerte/lungeredning, bruke hjertestarter samt gjøre andre tiltak som er livsviktige for å redde liv og begrense ytterligere skader.
Innhold
Førstehjelp
- Grunnleggende førstehjelp
- HLR, (Hjerte-, lungeredning)
Organisering på skadested
- Prinsipper, prosedyrer og instrukser for organisering av ulike skadested
Risiko på skadested
- Risikoreduserende tiltak på skadested
Redningsteknikk
- Bruk av utstyr, metoder og teknikker ved ulike type ulykker
Overflateredning
- Bruk av utstyr, metoder og teknikker ved redning i vann
Brannslokking
- Bruk av verneutstyr ved brannslokking
- Kald røykdykking
- Ulike slokkeøvelser
- Bygningsbrann
- Sotbrann
- Skogbrann
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om førstehjelp for å redde liv i en akutt situasjon der eget eller andres liv er truet (K2)
- har kunnskap om prinsipper som gjelder for organisering av skadesteder (K1)
- har kunnskap om utstyr, metoder og teknikker som anvendes for å redusere risiko for skader og eksponering av farlige stoffer ved arbeid på skadested (K2)
- har kunnskap om utstyr, metoder og teknikker som anvendes ved redningsinnsatser for å redde liv og begrense skader på helse og miljø ved ulike typer ulykker (K2)
- har kunnskap om utstyr, metoder og teknikker som anvendes for å redde liv ved ulykker i vann (K2)
- har kunnskap om utstyr, metoder og teknikker som anvendes for å slokke og begrense branner i ulike type materialer og objekter (K2)
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan gjøre rede for valg av utstyr, metode og teknikk ved førstehjelp i akutte situasjoner der eget eller andres liv er truet (F1)
- kan gjøre rede for prinsipper som gjelder for organisering av skadesteder (F1)
- kan gjøre rede for valg av utstyr, metode og teknikker som anvendes for å redusere risiko for skader og eksponering av farlige stoffer ved arbeid på skadested (F1)
- kan gjøre rede for utstyr, metoder og teknikker som anvendes ved redningsinnsatser for å redde liv og begrense skader på helse og miljø ved ulike typer ulykker (F1)
- kan gjøre rede for utstyr, metoder og teknikker som anvendes for å redde liv ved ulykker i vann (F1)
- kan gjøre rede for utstyr, metoder og teknikker som anvendes for å slokke og begrense branner i ulike type materialer og objekter (F1)
Undervisning og arbeidskrav
Undervisningsformer og læringsaktiviteter |
Forelesning, øvelser, gruppeoppgaver, veiledning, selvstudie |
---|---|
Obligatorisk aktivitet |
Obligatorisk oppmøte (minst 80% tilstedeværelse), som må være godkjent før skriftlig eksamen kan gjennomføres |
Arbeidskrav
Praktisk-muntlige tester som gjennomføres i løpet av semesteret;
- Førstehjelp – utføre HLR og bruk av hjertestarter (i gruppe, men godkjennes individuelt)
- HMS – bruk av verneutstyr og røykdykkerapparat (individuell)
- Overflateredning – bruk av drakt (gruppe)
- Redningsutstyr – demonstrere og forklare bruk av frigjøringsverktøy (gruppe)
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Del |
Vurderingsform |
Varighet |
Hjelpemidler |
---|---|---|---|
1 |
Praktisk-muntlig test; Førstehjelp |
20 min |
Ingen hjelpemidler tillatt |
2 |
Praktisk-muntlig test; HMS |
20 min |
Ingen hjelpemidler tillatt |
3 |
Praktisk-muntlig test; Overflateredning |
20 min |
Ingen hjelpemidler tillatt |
4 |
Praktisk-muntlig test; Redningsutstyr |
30 min |
Ingen hjelpemidler tillatt |
Vurdering
Emnet avsluttes med en praktisk/muntlig eksamen som er individuell og kan omhandle alle temaene i emnet.
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Vurderingsuttrykket oppgis på vitnemålet.
Vurderingsform |
Varighet |
Hjelpemidler |
---|---|---|
Praktisk/muntlig eksamen |
1 time, med forberedelsestid etter nærmere gitte kriterier |
Hjelpemidler etter nærmere gitte kriterier |
Litteratur
Grunnkurs for brannkonstabel: Hefte 1, Norsk Brannvernforening, kap. 2.5 (26 sider)
Grunnkurs for brannkonstabel: Hefte 2, Norsk Brannvernforening, kap. 2.7 og 2.9 (48 sider)
Grunnkurs for brannkonstabel: Hefte 3, Norsk Brannvernforening, kap. 3.1, 3.2 (26 sider)
Håndbok for redningstjenesten (2018), Hovedredningssentralen, kap. 10 og 11 (10 sider)
Akuttportalen – Akutthjelper
Overflateredning (2017), Norsk brannvernforening, (88 sider)
Mine kurs - Munio LMS – Overflateredning
Veiledning om røyk- og kjemikaliedykking, DSB, (48 sider)
Støttelæremidler
Mestring, samhørighet og håp - Veileder for psykososiale tiltak ved kriser, ulykker og katastrofer, Helsedirektoratet
Brandförlopp, Ondrus, Lunds Universitet, Sverige. Institutionen för brandteknik.