BRSK12C Nødalarmering

Nøkkelinformasjon

Arbeidsmengde:
201 timer
Studiepoeng:
7,5 poeng
Språk:
Norsk
Studiested:
Campus Stavern

Om emnet Nødalarmering

I dette emnet skal du lære om hvordan arbeidet på en 110- sentral fungerer og hva som kreves for at nødstilt skal få rask og riktig hjelp.

Som operatør på 110-sentral må man kunne motta nødmeldinger, loggføre, veilede, og på bakgrunn av kompetanse innen beredskap varsle riktige og tilstrekkelige ressurser. Operatørene på 110-sentral skal kunne bruke beslutningsstøtteverktøy og kart og geografiske informasjonssystemer i prosessen med mottak av melding og ut varsling av ressurser. I løpet av studiet skal du innom temaer som beslutningstaking og beslutningsstøtteverktøy, intervjuteknikk, loggføring, holdninger og etikk, kart og geografiske informasjonssystemer, samt samhandling med meldingsmottaker og andre etater.

Undervisning nødalarmering finner sted på Justissektorens kompetanse- og øvingssenter i Stavern. Emnet finner sted over fire uker i andre semester. 

Her kan du lese mer om campus Stavern. 

Innhold

Om emnet Nødalarmering

I dette emnet skal du lære om hvordan arbeidet på en 110- sentral fungerer og hva som kreves for at nødstilt skal få rask og riktig hjelp.

Som operatør på 110-sentral må man kunne motta nødmeldinger, loggføre, veilede, og på bakgrunn av kompetanse innen beredskap varsle riktige og tilstrekkelige ressurser. Operatørene på 110-sentral skal kunne bruke beslutningsstøtteverktøy og kart og geografiske informasjonssystemer i prosessen med mottak av melding og ut varsling av ressurser. I løpet av studiet skal du innom temaer som beslutningstaking og beslutningsstøtteverktøy, intervjuteknikk, loggføring, holdninger og etikk, kart og geografiske informasjonssystemer, samt samhandling med meldingsmottaker og andre etater.

Undervisning nødalarmering finner sted på Justissektorens kompetanse- og øvingssenter i Stavern. Emnet finner sted over fire uker i andre semester. 

Her kan du lese mer om campus Stavern. 

Tema

  • Beslutningsstøtteverktøy
  • Loggføring
  • Beslutningstaking i en 110-sentral
  • Intervjuteknikk
  • Holdninger, etikk
  • Kart og geografiske informasjonssystemer
  • Samhandling med meldingsmottak og andre etater  

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om utstyr, rutiner og prosedyrer som anvendes i 110-sentral (K1)
  • har kunnskap om operativ beslutningstaking i en 110-sentral (K2)
  • har kunnskap om intervjuteknikk, veiledning, etikk og holdninger i en 110-sentral (K2)
  • har kunnskap om kart og geografiske informasjonssystemer som anvendes i en 110-sentral (K1)
  • har kunnskap om samhandling ved mottak av nødmelding og kommunikasjon med andre etater i en 110-sentral (K2)

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for valg av utstyr, rutiner og prosedyrer som anvendes i en 110-sentral (F1)
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i en 110-sentral (F2)
  • kan gjøre rede for intervjuteknikk, veiledning, etikk og holdninger i en 110-sentral (F1)
  • kan gjøre rede for kart og geografiske informasjonssystemer som benyttes i en 110-sentral (F1)
  • kan gjøre rede for hvordan samhandling ved mottak av nødmelding og kommunikasjon med andre etater gjennomføres (F1)

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge og gjennomføre bruk av utstyr, rutiner og prosedyrer i en 110-sentral (GK1)
  • kan planlegge og gjennomføre bruk av kart og geografiske informasjonssystemer i en 110-sentral (GK1)

Organisering og læringsaktiviteter

Emnet skal gjennomføres over 4 uker og har en total arbeidsmengde på 201 timer.

Du må delta med fysisk tilstedeværelse i all undervisning. Under emnets gjennomføring skal du delta i læringsaktiviteter som for eksempel bruk av digitale system og beslutningsstøtteverktøy tilsvarende en 110 - sentral, presentasjoner, klassediskusjoner, gruppediskusjoner, gruppeoppgaver, selvstudium og arbeidskrav. Det er forventet at du deltar aktivt i all undervisning.

Det er obligatorisk oppmøte med minst 80% tilstedeværelse godkjent før praktisk/muntlig eksamen kan gjennomføres.

Arbeidskrav

I emnet Nødalarmering er det ett arbeidskrav og det skal gjennomføres de to første ukene. Studenten skal beskrive hvordan de vil løse en oppgave basert på teori fra pensum og de skal levere en beskrivelse på 1000 ord +- 10 %.  Arbeidskravet vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent før studenten får gå opp til eksamen. Alle studenter har krav på to forsøk på et arbeidskrav. Det er ikke mulig å få fritak for gjennomføring av arbeidskrav.

 

Vurdering

Emnet avsluttes med en individuell praktisk/muntlig eksamen i kontrollrommet. Eksamen har en varighet på 20 minutter, hjelpemidler er tillatt.  Det gis karakter A – F hvor F er stryk. Karakteren som fremkommer på praktisk/muntlig eksamen oppgis som emnekarakter på vitnemålet. 

Litteratur

Eid,J.(2018). Persepsjon. I J.Eid (Red.),Operativ Psykologi (3.utg., s. 93-114). Fagbokforlaget.

Eid,J., Laberg, J.C., Johnsen,B.H., Espevik, R. (2018). Sosialpsykologi. I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi (3.utg., s. 195-220). Fagbokforlaget.

Eid,J., Johnsen,B.H., Espevik, R. (2018). Grupper og operative team. I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi (3.utg., s. 227-245). Fagbokforlaget.

Johnsen,B.H. (2018). Beslutningstaking i operative situasjoner. I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi (3.utg., s. 251-264). Fagbokforlaget.

Johnsen, B.H.& Eid, J. (2019). Introduksjon. I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi 2: Anvendte aspekter (1.utg., s. 13-14) Fagbokforlaget.

Johnsen, B.H., Hystad, S.W. (2019). Resilens- en sentralegenskap hos operatøren. I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi 2: Anvendte aspekter (1.utg., s. 21-34). Fagbokforlaget.

Johnsen, B.H. (2019). Seleksjon ved bruk av “Assessment Centre” I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi 2: Anvendte aspekter (1.utg., s. 39-50). Fagbokforlaget.

Espevik,R. (2019). Godt teamarbeid! I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi 2: Anvendte aspekter (1.utg., s. 101-113). Fagbokforlaget.

Sætrevik,B. (2019). Arbeid i beredskapssenter. I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi 2: Anvendte aspekter (1.utg., s. 163-167). Fagbokforlaget.

Olsen,O.K. (2019). Tillit og samarbeid mellom fremmede i kritiske situasjoner. I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi 2: Anvendte aspekter (1.utg., s. 217-227). Fagbokforlaget.

Sandvik,A.M. (2019). Konflikthåndtering - Med oppdragsløsning i fokus. I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi 2: Anvendte aspekter (1.utg., s. 231-247). Fagbokforlaget.

Scavenius,E. (2019). Forhandling, overtalelse og påvirkning. I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi 2: Anvendte aspekter (1.utg., s. 251-263). Fagbokforlaget.

Johnsen,B.H., Harris,A & Eid,J. (2019). Mestring av stress. I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi 2: Anvendte aspekter (1.utg., s. 317-328). Fagbokforlaget.

Olsen,O.K. (2019). Morals stress og moralsk skade i operative yrker. I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi 2: Anvendte aspekter (1.utg., s. 355-366). Fagbokforlaget.

Johnsen, B.H., Eid, J. & Sanden,S. (2019). Personelloppfølging etter katastrofer og storulykker. I J.Eid (Red.), Operativ Psykologi 2: Anvendte aspekter (1.utg., s. 371-374). Fagbokforlaget.

Brann og redningsforskriften (2022). Forskrift om organisering, bemanning og utrustning av brann- og redningsvesen og nødmeldesentralene (brann- og redningsvesenforskriften) med veilledning §20, §21, §28, §29, §31, §32, §33, §34, §35.
 (FOR-2021-09-15-2755). Lovdata.
 https://www.dsb.no/brannsikkerhet/brannberedskap/regelverk-prosedyrer-og-veiledning/veiledning-til-brann--og-redningsvesenforskriften/

Politidirektoratet (2022). Felles sambandsreglement for Nødnett versjon 4.1- Politiets beredskapssystem del II. Vedlegg 9 Nasjonal trippelvarslingsprosedyre mellom nødmeldesentraler. (POD publikasjon 2021/0). Politidirektoratet.
https://www.politiet.no/globalassets/dokumenter-strategier-og-horinger/pod/felles-sambandsreglement-for-nodnett-med-vedlegg.pdf

NAKOS (2025)

Nasjonal prosedyre for CBRNE for nødmeldesentralene (prosedyre 22 21594-4) (U.O3523817 1 1). NAKOS.

Tverretatcbrnepros: Prosedyre 22 21594-4 (U.O 3523817 1 1) | nakos.no

Hovedredningssentralen (2024). Håndbok for redningstjenesten nivå 1 - Systembeskrivelse – prinsipper – verdier. (ISBN 978-82-692804-2-5). Hovedredningssentralen.

 Dokumenter – Hovedredningssentralen

 

Røed,J.K.& Dick Ø.B. & Mæhlum L. (2024) Geografiske koordinater: Historisk, notasjon. I Erik Bolstad (Red.), Store norske leksikon. Hentet 26.06.2025 fra

https://snl.no/geografiske_koordinater

 

Røed J. K.& Mæhlum L. (2024) UTM: UTM soner, koordinater, bruk. I Erik Bolstad (Red.), Store norske leksikon. Hentet 26.06.2025 fra UTM – Store norske leksikon

 

Røed J. K.& Mæhlum L. (2023) EUREF89: Innføring av EUREF89 i Norge, EUREF89 og WGS84, fysiske parametre. I Erik Bolstad (Red.), Store norske leksikon. Hentet 26.06.2025 fra EUREF89 – Store norske leksikon

 

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (2021 26.april) Forbedret posisjonering av nødsamtaler fra mobiltelefon. Hentet 26.06.2025 fra Forbedret posisjonering av nødsamtaler fra mobiltelefon - Nkom

Kartverket (2025, 28. Februar) Kartverket er kritisk for sikkerhet og beredskap
Kartdata er kritisk for sikkerhet og beredskap | Kartverket.no

 

Sagdahl, M.S. (2025). Etikk: Metaetikk, moralteorier og normativ etikk, anvendt etikk, deskriptiv etikk, etikkens historie. I Erik Bolstad (Red.), Store norske leksikon. Hentet 26.06.2025 fra https://snl.no/konsekvensetikk

Aanesen, K. H. (2021). Hva er etikk? NDLA. https://ndla.no/article/24799

Rosland, K., Amendor AS, NKI Forlaget. (2018). Etisk dilemma. NDLA. https://ndla.no/article/880

Svartdal, Frode (2024). Holdning: Etablering av holdninger, endring av holdninger. I Erik Bolstad (Red.), Store norske leksikon. Hentet 26.06.2025 fra https://snl.no/holdning 

Bostad, T., Røyert, H.& Paulsen, T. M., (2020). Holdninger: Holdninger omfatter både tanker, følelser og handlinger. Fordommer- holdning uten kunnskap. NDLA. https://ndla.no/article/6155